الجمعة، 19 مارس 2010

أهلي .... أهلي ... أوه ..أوه

انا عارفه ان الاغنية دي ليها حقوق ملكية محفوظة للنادي الاهلي فمع الاعتذار و كل الاحترام للأهلي و الأهلاوية بس انا مقصدهومش هما
و كمان ما اقصدش أهلي انا فالحمد لله ربنا يخليهوملنا و يحفظهوملنا انا و اخواتى
دايما متفاهمين و عمرهم ما حسسونا بأي أذى نفسي او معنوي او مادي و دايما بيحافظوا على مشاعرنا (( بسم الله ... الله اكبر ... انتو حد فيكو بينوء و لا ايه هههههههههههه))
انا اقصد بنات تانية زي ما حكولي اصحابي في الشغل و اصحابي اللي لسه بتربطنا صداقه من ايام الجامعه ،،،،
قالولي حاجه مش معقوله بس حلفولي ان ده بيحصل و هو ان فيه اباء و امهات ممكن تأذي بناتها و الاخوات الولاد كمان ممكن ياذوا اخواتهم البنات بالكلام بسبب تأخرهم في الجواز ؟؟؟؟!!!!!!!!
ازاي يا جماعه هو فيه كده ابداً ؟؟؟!!!!!!
قالولي اه فيه !!!!!!!!!
مثلا واحده قالتلي ان ابوها كل شوية يقولها انتى مش هتخلصينا بئا و ذنب اخواتك البنات الاصغر منك في رقبتك هنجوزهم امتى ؟
و اللي تقولي : ماما عايزة تخلص مني و السلام و كل ما يجي عريس حتى لو فيه عيوب الدنيا تقولي ماله ده فيه ايه ماهو راجل ملو هدومه اهو افضلي كده ارفضي في العرسان كده لحد ما يتقطعوا من وشك ......
ولا كمان اللي بتقولي : اخوها الصغير بيقولها انتى هتفضلي كابسه على نفسنا اد ايه ..انا مش هستناكي و هتجوز .. انا مالي بيكي .. و
لا شكلك كده و لا هتقعدي في كوشه و لا هتشوفيها ......
و طبعا بيحكوا الكلام ده و هما بيعيطوا ،،،،، و كل مرة اقول لكل واحده فيهم ما تزعليش يمكن بيهزروا بس هزار تقيل شويه ... تقولي لا كانوا بيتكلموا بزعيق مش بهزار .... طيب ما تشوفي كده ايه اللي عصبهم عليكي كده .. تقولي هما كده قاصدين ياذوني و يسمموني في عيشتى ......
بس اللي انا عارفاه ان اكبر حب باخلاص هو حب الام و الاب لأبنائهم و الاخوات لبعض
و علشان كده ما سكتش و قعدت اسال و اطقس و اجرجر في الكلام ستات كبار و امهات معايا في الشغل لحد ما عرفت ان الاهل بيتعرضوا لضغط كبير اوي اوي اوي ................. ضغط يهد جبال (( الله يكون في عونهم بجد )) لانه ضغط ممكن ما يقدروش يستحملوه و خصوصا لما يكونوا كبار في السن و خلقهم ضاق بسبب كبر السن
الضغوط اقواها المبيد البشري اللي اتكلمت عليه قبل كده في البوست اللي كان بعنوان ( يل مبيداتك يا بلد ) ايوااااا بالظبط سم الفيران .. سوري قصدي كلام الناس و اللي مالوش حل ومالوش حدود لدرجة انه وصل لحد التشكيك في عفاف البنت قدام اهلها (( مش بقولكم الله يكون في عونهم )) و يقولولهم شوفوا يمكن حصلها حاجه و خايفه تقول و لا كانت بتحب واحد و ضحك عليها ....
( و الله ان ايدي بتترعش و انا بكتبلكم الكلام ده و لما سمعته من ام معايا في الشغل حاسيت انى بشيب و انا قاعده مكانى )
مابالكم بئا بام و لا اب لما يسمعوا الكلام ده عن بنتهم .... بجد مش عارفه اقول ايه
مش بس كده ده لما الاهل بيردوا و يقولوا لا بنتنا مش بتاعت الكلام ده و بنتنا قطة مغمضه .. برده الفيران قصدي الناس يردوا عليهم بكل برووووود و يقولوا برده شوفوا و اسالوها كده
(( الله يكون في عونهم )) ده كله ليه علشان البنت نفسها تتجوز جوازة كويسه و تكون سعيده و ما تتجوزش كداب و لا بخيل و لا نكدي و بتحلم بحياة سعيده يحصل فيها كده هيا و اهلها ؟؟؟؟؟ّ!!!!!!!!!!!!!!!
فعلا الليي بيستحملوه مش شويه و يهد جبال لما يتحظوا في موقف زي ده و خصوصا و انهم هيموتوا و يشوفوا بنتهم فرحانه و متستته في بيت جوزها فاكيد زعلهم بيكون دبل الطاق طاقين .
كتر خيرهم بجد انهم ما بيخرجش منهم غير شوية العصبية و كلمتين في الهوا زي كده ..
علشان كده قولت لصحباتى اللي كانوا زعلانين و كمان بقول لاي بنت حصل معاه موقف زي ده او مشابه لده (( ما تزعليش و استحملي و استوعبي .. اهلك شايلين عنك بلاوي و مش بيحكولك علشان خايفين على مشاعرك يبئا لما غصب عنهم يفلت منهم كلام لازم تستحمليهم ... و ان كان وصلك منهم لسعة نار منهم فهما عايشين جوه بركان ))
و ربنا يخليلنا اهلينا و يحفظهوملنا و يباركلنا في عمرهم يااااااااااااا رب اللهم امين

هناك تعليقان (2):

Sweet Violet يقول...

اللهم امين

و ربنا يرحمنا من الناس و كلامهم و افعالهم

وحشاااااانى ياقمرايا بجد
طمنينى عليك بقى
^_^

دعاء عويضه يقول...

شيكووووووووووووو
وحشتينى يا قمر موووووووووووووت

حمد الله على سلامتك يا حبيبتى